Podczas Fesiwalu Panihati, którego honorowym gościem był Prahlad Nrsimha Prabhu, miało miejsce pomślne wydarzenie sprowadzenia swiętej rzeki. Sobotniego poranka uczestnicy Festiwalu Panihati prowadzili ożywioną dyskusję po wielce inspirującym wykładzie Prahlada Nrsimhy Prabhu, który wychwalał nastrój panujący w nowośantipurskiej świątyni oraz podziwiał piękno postaci Śri Śri Pańca Tattvy.
Podczas dyskusji omawiano nastrój i położenie Nowego Śantipur – przepięknej doliny otoczonej lesistymi wzgórzami, przez którą płynie rzeka, i której strzeże Pan Siwa w swojej nowo-wybudowanej świątyni. Aby nowośantipurskie święte dham wzbogacić o jeszcze jedną osobę, postanowiono przywołać świętą rzekę Gangę, aby zechciała obmyć swoimi wodami czarnowską dolinę.
Prahlad Nrsimha Prabhu wspomniał o tym, że tak, jak Ganga bierze początek z Himalajów, tak nasza rzeka jest rzeką biorącą początek z gór. Ganga, wypływająca z jeziora Manasa Sarovara u podnóża góry Kailasz znana jest jako Alakananda. Druga odnoga Gangi, wypływająca z lodowca u podnóżna góry nosi nazwę Bhagirati Gangi. Prahlad Nrsimha Prabhu, jako astrolog oraz kapłan zajmujący się podobnymi obrzędami, postanowił pomóc nam w realizacji tego przedsięwzięcia czyli nadania imienia rzece płynącej przez naszą dolinę. Wszyscy jednomyślnie i z entuzjazmem zaakceptowali imię Bhagirati Ganga.
Uczestnicy Festiwalu podzielili się na dwie grupy. Jedna z nich wyruszyła do źródeł rzeki płynącej przez śantipurską dolinę aby dokonać obrzędu jej przywołania. Druga grupa, grupa kirtanowa, wyruszyła ze świątyni nad brzeg rzeki przy wtórze mrdang i karatali śpiewając maha-mantrę Hare Kryszna. Niosła ona ze sobą parafernalia do pujy, aby przywitać w tradycyjny wedyjski sposób bóstwo rzeki, które miało się wkrótce pojawić. Pierwsza grupa, której przewodził Prahlad Nrsimha Prabhu udała się w stronę Góry Skalnik, skąd wypływa między innymi nowośantipurska rzeka. Dotarli do miejsca, w którym woda ze źródł rozdziela się na trzy odnogi, z których jedna płynie przez naszą dolinę. Tam recytując odpowiednie mantry, Prahlad Nrsimha w asyście Gaurangi Avatara Prabhu dokonał ceremonii przywołania osoby świętej rzeki, Bhagirati Gangi. Do strumienia została wlana woda z Gangi zaczerpnięta w Śri Mayapur Dham przez Prahlada Nrsimhę Prabhu, a następnie w tymże strumieniu wykąpano Śalagrama Sila, którymi opiekuje się Gauranga Avatara Prabhu. Zaczerpnąwszy wody z Bhagirati Gangi bhaktowie udali się do świątyni Pana Siwy, aby ofiarować temu czystemu waisznawie wodę z Bhagirati Gangi do kąpieli. W tym samym czasie, nad brzegiem rzeki na wysokości świątyni Śri Śri Pańca Tattvy trwał kirtan.
Goście Festiwalu Panihati z niecierpliwością oczekiwali na wiadomości o pojawieniu się świętej rzeki Bhagirati Gangi. W końcu dotarła wiadomość o tym, że przed nimi nie płynie już zwykły górki strumień, ale Bhagirati Ganga. Kirtan zabrzmiał ze zdwojoną siłą, a Bhaktavasa Govinda Prabhu, w asyście bhakty Karola pełniącego służbę pomocnika pujariego w świątyni w Nowym Śantipur, przeprowadził ceremonię arati do Bhagirati Gangi. Po ceremonii arati wszyscy obecni bhaktowie wzięli kąpiel w świętej rzece Gandze skrapiając się jej świętymi wodami. W ten sposób pojawienie się świętej rzeki, Bhagirati Gangi, w Czarnowie stało się faktem.
Co oznacza dla nas pojawienie się Bhagirati Gangi w Czarnowie?
Przede wszystkim święte czarnowskie dham zyskało jeszcze jednego rezydenta – świętą rzekę Bhagirati Gangę. Pomyślne oddziaływanie tego świętego miejsca zostało dodatkowo wzmocnione dzięki jej obecności, co odczuli już uczestnicy Festiwalu Panihati. Oznacza to także, że osoby używające wody z Gangi np. do codziennej pujy, tak samo jak świątynie w Polsce, nie muszą już sprowadzać jej z Indii – wystarczy, że udadzą się do Czarnowa i zaczerpną wody z Bhagirati Gangi. Tak samo z pielgrzymami, którzy pragną wykąpać się w świętej rzece Gandze – nie muszą już wędrować tysięce kilometrów, aby dotrzeć nad Gangę płynącą przez Indie, ale mogą wykąpać się i obmyć z grzesznych reakcji w czarnowskiej dolinie. Woda z Bhagirati Gangi jest czyta i ożywcza – spożywanie jej i używanie do wszelakich ceremonii przynosi zdrowie i pomyślność. Podczas omawiania faktu pojawienie się świętej rzeki w Czarnowie pojawiła się także wśród bhaktów idea przeprowadzania ceremonii wsypywania prochów waisznawów, którzy odejdą, do Bhagirati Gangi w Czarnowie. Święte Dham zyskuje moc poprzez wiarę bhaktów oraz moc świętego imienia intonowanego na jego terenie.
Moc świętego Dham bierze się ze świętych osób w nim rezydujących. Śrimad Bhagavatam 1.13.10 opisuje to w następujący sposób: bhavad-vidha bhagavatastirtha-bhutah svayam vibhotirthi kurvanti tirthanisvantah-sthena gadabhrta„Mój Panie, wielbiciele tacy, jak twoja wspaniała osoba, zaprawdę są uosobieniem świętych miejsc. Ponieważ nosisz Boga, Najwyższą Osobę w sercu, przemieniasz wszelkie miejsca w miejsca pielgrzymek.” Bez wątpienia Bhagirati Ganga należy do czystych wielbicielek Pana, jej obecność zatem sprowadza wszelką pomyślność do Nowego Śantipur Dham. Jeśli chodzi o intonowanie świętego imienia – nie ma dnia, aby nowośantipurska dolinie nie rozbrzmiewała echami kirtanu. Gdzie w Polsce znajdziecie drugie takie miejsce?Wasz sługa Bhaktavasa Govinda DasPS: Nagranie video z przywołania świętej rzeki Bhagirati Gangi:
|