Źródło: krishnatoday.com
Rzeczywiste pytanie zadane przez wielbicielkę (imię ukryte): „Czy mężczyznom wolno żenić się po raz drugi, z jakich powodów według Pisma Świętego? Dziękujemy za oświecenie nas poprzez swoje porady. Z pewnością zmieniło to moje życie na wiele sposobów”. ODPOWIEDŹ: Jest to bardzo drażliwy temat, ponieważ współczesne pokolenie nie może zrozumieć systemu wedyjskiego. Pozwólcie jednak, że wyjaśnię instrukcje z pism świętych dotyczące kwestii rozwodu i ponownego małżeństwa. Nasze pisma święte nie popierają rozwodu z żoną lub mężem, chyba że istnieją ważne powody. To jest fakt. Tylko jeśli żona jest nieczysta, mężczyzna powinien ją porzucić. Nie z innych powodów. Jednak pod pewnymi warunkami może mieć jednocześnie dwie żony. Lub może poślubić niezamężną dziewczynę po śmierci swojej pierwszej żony. Zgodnie z pismami świętymi mężczyźni mogą poślubić więcej niż jedną dziewczynę pod pewnymi warunkami. Jeśli ożeni się z inną dziewczyną, powinien z godnością chronić obie żony i nie sprawiać im cierpienia. Dlatego należy rozumieć, że mężczyzna może poślubić więcej niż jedną dziewczynę TYLKO JEŚLI MA ZDOLNOŚĆ I WAŻNE POWODY. Nie powinien pozostawiać żadnych długów żonie ani dzieciom. Potwierdzają to Manu Samhita i Śrila Prabhupada w wykładzie Śrimad Bhagavatam z 22.09.1972: „Dlatego Canakya Pandita mówi: „Ojciec, który umiera jako dłużnik, jest wrogiem”. Rna-karta pita satruh. Rina oznacza długi. Karta oznacza tego, kto popełnił tak wiele długów i umiera. Ojciec… Zamiast korzystać z majątku ojca, musi spłacać długi ojca. Dlatego ten ojciec nazywany jest wrogiem. Rna-karta pita satruh mata satruh dvi-carini. „A matka, jeśli wyjdzie za mąż po raz drugi, jest wrogiem”. Rna-karta pita satruh mata satruh dvi-carini, rupavati bharya satruh. „I bardzo piękna żona, ona jest wrogiem”. I putra satrur apanditah. „A jeśli syn jest głupcem, łajdakiem, to jest wrogiem”. Cztery rodzaje wrogów w rodzinie. Jeśli porzuci swoją pierwszą żonę, która jest czysta, lub pozwoli swojej pierwszej żonie cierpieć, to nie jest to zatwierdzone przez pisma święte.
Dlaczego mężczyźni mogli poślubić więcej niż jedną dziewczynę? Ponieważ nawet w tamtych czasach populacja kobiet jest większa niż mężczyzn. Ponieważ większość mężczyzn była zaangażowana w ochronę krajów i ginęła w wojnach, zawsze brakowało mężczyzn i było więcej kobiet, które nie wychodziły za mąż. Jeśli zdolnym mężczyznom pozwoli się poślubić dwie dziewczyny, dodatkowe kobiety wyjdą za mąż. Uniemożliwiało to kobietom pozostawanie niezamężnymi z powodu braku dostępności mężczyzn. Obecnie rozwody zdarzają się nawet z powodów zmysłowych. Jest to potępione przez pisma święte. Śrila Prabhupada powiedział, że tylko śudrowie rozwodzą się i ponownie zawierają związki małżeńskie. Od osoby o cechach bramińskich nie oczekuje się rozwodu i ponownego małżeństwa. Ponieważ kobieta, którą zamierza ponownie poślubić, mogła poślubić innego nieżonatego mężczyznę. Nawet jeśli poślubi inną kobietę, która również jest rozwiedziona, ona jest żoną innego mężczyzny. Poślubienie żony innego mężczyzny jest uważane za cudzołóstwo. Śrila Prabhupada mówi w swoim porannym Spacerze w Rzymie, 28 maja 1974 roku: „Rozwód to także psia sprawa. Pies odbywa stosunek płciowy z tą suczką i kolejną, kolejną, kolejną, kolejną. To jest animalizm, to wszystko”. Śrila Prabhupada powiedział, że należy postępować zgodnie z instrukcjami varnaśrama dharmy i Manu Samhity. Mówi w swoim wyjaśnieniu do Śrimad Bhagavatham 7.8.48: W wielu miejscach Bhagavad-gity Najwyższy Pan, Krsna, odnosi się do varnaśrama-dharmy czterech varn i czterech aśramów. Uczy ludzi o tej varnaśrama-dharmie, aby całe ludzkie społeczeństwo mogło żyć w pokoju, przestrzegając zasad czterech podziałów społecznych i czterech podziałów duchowych (warna i aśrama), a tym samym czynić postęp w wiedzy duchowej. Manu skompilowali Manu-samhitę. Słowo samhitä oznacza wiedzę wedyjską, a manu wskazuje, że wiedzę tę przekazał Manu. Manu są czasami inkarnacjami Najwyższego Pana, a czasami obdarzonymi mocą żywymi istotami. Dawniej, wiele długich lat temu, Pan Krsna poinstruował boga słońca. Manu są na ogół synami boga słońca. Dlatego też, rozmawiając z Arjuną o znaczeniu Bhagavad-gity, Krsna powiedział: imam vivasvate yogam proktavan aham avyayam vivasvan manave praha: "Ta instrukcja została udzielona Vivasvanowi, bogu słońca, który z kolei poinstruował swojego syna Manu." Manu dał prawo znane jako Manu-samhita, które jest pełne wskazówek opartych na varna i aśramie dotyczących tego, jak żyć jako istota ludzka. Są to bardzo naukowe sposoby życia, ale pod rządami demonów, takich jak Hiranyakaśipu, ludzkie społeczeństwo łamie wszystkie te systemy prawa i porządku i stopniowo upada coraz niżej. Nie ma więc pokoju na świecie. Wniosek jest taki, że jeśli chcemy prawdziwego pokoju i porządku w ludzkim społeczeństwie, musimy przestrzegać zasad ustanowionych przez Manu-samhitę i potwierdzonych przez Najwyższą Osobę Boga, Krysznę”.
MANU O PONOWNYM MAŁŻEŃSTWIE PRZEZ MĘŻCZYZN: Manu Samhita 9.41 stwierdza, że dobrym mężczyznom nigdy nie wolno układać się z żoną innego mężczyzny. KIEDY MĘŻCZYZNA MOŻE WZIĄĆ PONOWNE MAŁŻEŃSTWO? Manu mówi, że mężczyzna może poślubić więcej niż jedną żonę, ale powinien uzyskać zgodę swojego guru. Jeśli jest w stanie mieć dodatkową żonę, może ponownie się ożenić, ale powinien chronić wszystkie swoje żony. Manu Samhita 9.80 mówi, że żona, która pije alkohol lub jest nieposłuszna i buntuje się przeciwko mężowi, lub żona, która jest rozrzutna, mąż może w dowolnym momencie wziąć inną żonę i sprawić, by nowa żona była widoczna. (Należy rozumieć, że może poślubić inną dziewczynę i uczynić ją wybitną, ale nie porzucić tej gwałcącej żony) Manu mówi również, że mężczyzna może ponownie ożenić się również w następujących sytuacjach. Nasze pisma święte radzą mężczyźnie, aby spłodził syna za wszelką cenę. Jeśli w ciągu 8 lat w ogóle nie będzie mógł mieć dziecka, może ożenić się z inną dziewczyną. Jeśli nie będzie miał żadnego chłopca w ciągu 11 lat swojego życia ze swoją pierwszą żoną lub jeśli dostanie tylko dziewczynki, może poślubić inną dziewczynę, aby mieć syna. Syn kontynuuje potomstwo (pokolenie). Dziewczęta są oddawane innemu mężczyźnie w małżeństwie i dlatego będą kontynuować potomstwo innego mężczyzny. Tylko syn może kontynuować potomstwo męża. Stąd te instrukcje: Manu Samhita 9.80 stwierdza, że żona może zostać zastąpiona w ósmym roku jej życia, jeśli jest bezpłodna. W 10 roku, jeśli wszystkie dzieci żony umrą. W 11 roku życia gdy urodziła same dziewczynki. Ale w przypadku żony, która jest kłótliwa, mąż może bezzwłocznie wziąć inną żonę, aby ją zastąpiła. Manu Samhita 9.30 stwierdza, że jeśli kobieta nie jest lojalna wobec swojego jedynego męża, wszyscy inni mężczyźni muszą jej unikać. (Oznacza to, że wszyscy mężczyźni powinni unikać jej poślubienia). JEDNAK MĘŻCZYZNA NIE MOŻE OPUŚCIĆ UPOŚLEDZONEJ ŻONY, ABY OŻENIĆ SIĘ Z INNĄ DZIEWCZYNĄ TYLKO DLATEGO, ŻE ŻONA JEST CHORA. MUSI JĄ CHRONIĆ Z GODNOŚCIĄ. Manu Samhita 9.82 stwierdza, że jeśli żona jest chorowita, ale jest posłuszna i zawsze życzliwa dla męża, może zostać zastąpiona tylko za jej własną zgodą. Ale nigdy nie wolno jej poniżać.
PONOWNE MAŁŻEŃSTWO KOBIET NIE DOZWOLONE W Pismach Świętych: Śrila Prabhupada i pisma święte nigdy nie zezwalały kobietom na rozwód i ponowne małżeństwo. Manu Samhita 9.64 stwierdza, że nikt nie może zezwolić na ponowne małżeństwo wdowy z braminem, który w swoim szaleństwie zezwala na takie małżeństwo, naruszając sanatan-dharmę. Manu Samhita 9.65 stwierdza, że we wszystkich świętych tekstach wedyjskich, które odnoszą się do małżeństwa, nie ma miejsca, w którym wdowa może ponownie wyjść za mąż.
DLACZEGO NIE DOPUSZCZA SIĘ KOBIET DO PONOWNEGO MAŁŻEŃSTWA? Śrila Prabhupada mówi w swoim komentarzu do Śrimad Bhagavatam 3:23:52: Mówi się, że sam ojciec staje się synem w innej postaci. Ojciec i syn są zatem uważani za nieróżniących się. Wdowa, która ma syna, w rzeczywistości nie jest wdową, ponieważ ma przedstawiciela męża. Śrila Prabhupada mówi w swoim komentarzu do Bhagawadgity 16.7: „Właściwie kobieta powinna mieć zapewnioną ochronę na każdym etapie życia. W młodości powinna być chroniona przez ojca, następnie przez męża, a na starość przez dorosłych synów. Jest to właściwe zachowanie społeczne według Manu Samhity. Ale współczesna edukacja sztucznie wymyśliła nadętą koncepcję kobiecego życia i dlatego małżeństwo jest teraz praktycznie wyobrażeniem w ludzkim społeczeństwie. Również moralny stan kobiet nie jest teraz zbyt dobry”. MĘŻCZYZNA NIE POWINIEN OPUSZCZAĆ SWOJEJ ŻONY WYKORZYSTUJĄC SWOJĄ MOC BYCIA MĘSKIM. Czytaj poniżej: Manu Samhita 9.46 stwierdza, że ani przez jakąkolwiek sumę pieniędzy, ani przez prawne lub społeczne odrzucenie (rozwód) kobieta nie może zostać zwolniona z przysięgi bycia żoną swojego męża. To jest prawo dharmy. Dlatego Manu mówi, że w małżeństwie nie ma rozwodów.
KIEDY KOBIETA MOŻE OPUŚCIĆ MĘŻA? Manu Samhita 9.79 stwierdza, że jeśli mężczyzna jest szaleńcem, wyrzutkiem, pozbawionym męskiej siły lub pod karą przestępstwa, są to wyjątki. (Wtedy żona może go opuścić) Nie oznacza to, że może ponownie wyjść za mąż. Resztę życia musi spędzić z dziećmi. Śrila Prabhupada mówi w Śrimad Bhagavatam 7:11:28, Objaśnienie: …Chociaż obowiązki kobiety różnią się od obowiązków mężczyzny, czysta kobieta nie jest przeznaczona do służenia upadłemu mężowi. Jeśli jej mąż upadł, zaleca się, aby porzuciła jego towarzystwo. Rezygnacja z towarzystwa męża nie oznacza jednak, że kobieta powinna ponownie wyjść za mąż i tym samym oddawać się prostytucji. Jeśli czysta kobieta niestety poślubia upadłego męża, powinna żyć oddzielnie od niego. Podobnie, mąż może oddzielić się od kobiety, która nie jest czysta zgodnie z opisem śastr. Wniosek jest taki, że mąż powinien być czystym Vaisnavą, a kobieta powinna być czystą żoną ze wszystkimi opisanymi w tym względzie symptomami. Wtedy oboje będą szczęśliwi i zrobią duchowy postęp w świadomości Kryszny.
PRZYKŁADY WIELU MAŁŻEŃSTW W Pismach Świętych: Chociaż takie wielokrotne małżeństwa były dozwolone dla mężczyzn, tylko Kszatrijowie byli w stanie zaakceptować więcej niż jedną żonę, ponieważ tylko oni byli w stanie chronić więcej niż jedną żonę. W pismach świętych znajdują się przykłady: Wiemy, że król Dasaratha, ojciec Ramy, miał 60 000 królowych. Ojciec Kryszny, Vasudeva, miał 18 żon. Nawet Ardżuna oprócz Draupati ożenił się z trzema dziewczynami. Jednak małżeństwo Draupati z pięcioma Pandawami jest wyjątkiem i miało mocne uzasadnienie podane w Mahabharacie. Sytuacja zmusiła ją do poślubienia pięciu pandawów. Ponieważ Sam Kryszna odniósł się do Varnaśrama Dharmy i Manu (syna Boga Słońca) w Bhagawadgicie, musimy przyjąć instrukcje Manu jako odniesienie dla naszej Sanatana Dharmy.
CZY PONOWNE MAŁŻEŃSTWO JEST CAŁKOWICIE ZABRONIONE? POD JAKIMI WARUNKAMI MOŻE BYĆ ZEZWOLONE PONOWNE MAŁŻEŃSTWO? Istnieje sposób, aby kobiety mogły ponownie wyjść za mąż, jeśli są w prawdziwej potrzebie: Śrila Prabhupada zasugerował, że rozwiedziona kobieta może zostać zaakceptowana przez innego mężczyznę, jeśli zostanie poważną wielbicielką Kryszny i przyjmie inicjację Harinama od guru. Ponieważ są to dla niej świeże narodziny, jej przeszłe życie zakończyło się po przyjęciu dikszy. Dlatego teraz może ponownie wyjść za mąż. W żadnych innych okolicznościach ponowne małżeństwo nie jest dozwolone, jak powiedział Śrila Prabhupada. To samo dotyczy mężczyzn. Mam nadzieję, że ten wyczerpujący artykuł rozwiał Twoje wątpliwości. Źródło: https://krishnatoday.com/divorce-remarriage-indian-scriptures/
|