Arrival
Address -- Mauritius, October 1, 1975
Filozofia
to nie umysłowa spekulacja. Filozofia jest podstawową nauką, z której wywodzą
się inne dziedziny. Nasz ruch świadomości Kṛṣṇy stara się kształcić ludzi w
zakresie tej nadrzędnej z nauk tak, ażeby zrozumieli oni "kim
jestem." Czy jestem tym ciałem, czy jestem kimś różnym od niego? To jest
podstawa. Nie można wznosić budowli bez odpowiednich fundamentów, zawali się.
Cała współczesna cywilizacja oparta jest na błędnej koncepcji, że "jestem
tym ciałem." "Jestem Hindusem", "Jestem Amerykaninem",
"Jestem Arabem", "Jestem chrześcijaninem". To wszystko są
cielesne koncepcje życia. "Otrzymałem moje ciało od chrześcijańskiego ojca
i matki, dlatego jestem chrześcijaninem." Ale ja nie jestem tym ciałem!
"Otrzymałem moje ciało od hinduskiego ojca i matki, dlatego jestem
hindusem." Ale ja nie jestem tym ciałem! Z duchowego punktu widzenia
podstawowym zrozumieniem jest, że "Nie jestem tym ciałem, jestem
duszą," ahaṁ brahmāsmi. Taka
jest wedyjska nauka: "Spróbuj zrozumieć, że jesteś duszą, nie jesteś tym
ciałem."
W tym
celu praktykuje się system yogi. Yoga
indriya saṁyamaḥ. Poprzez kontrolę zmysłów, a w szczególności umysłu...
Spośród zmysłów umysł sprawuje nadrzędną rolę. Manaḥ-ṣaṣṭhānīndriyāṇi prakṛti-sthāni karṣati (BG
15.7). Wyposażeni w umysł i zmysły, prowadzimy ciężką walkę o
egzystencję, fałszywie przyjmując to ciało za jaźń. Jeśli jednak opanujemy nasz
umysł poprzez kontrolę zmysłów, wtedy stopniowo zrozumiemy. Dhyānāvasthita-tad-gatena manasā paśyanti
yaṁ yoginaḥ (SB 12.13.1). Yogini medytują o Najwyższej Osobie,
Viṣṇu, i poprzez ten proces realizują jaźń. Samorealizacja jest podstawowym
zadaniem ludzkiej formy życia. Początkiem tej samorealizacji jest zrozumienie,
że "nie jestem tym ciałem, jestem duchową istotą." Ahaṁ brahmāsmi. Te tematy są dokładnie
wyjaśnione w Bhagavad-gīcie. Jeśli będziemy czytać Bhagavad-gītę uważnie, pod
właściwym przewodnictwem, wtedy bez trudności zrozumiemy, że "Nie jestem
tym ciałem, jestem duszą. W moim interesie nie powinno być utożsamianie się z
ciałem. Ono mi nigdy nie dostarczy prawdziwego szczęścia. Nie na takim
fundamencie powinna opierać się moja wiedza. Czyniąc postęp w ten sposób,
dojdziemy do zrozumienia: ahaṁ brahmāsmi-
"jestem duchową istotą." Skąd zatem pochodzę?
Wszystko
jest opisane w Bhagavad-gīcie, Kṛṣṇa wyjaśnia- mówi: mamaivāṁśo jīva-bhūtaḥ: (BG
15.7) "Żywe istoty w tym uwarunkowanym świecie są Moimi
wiecznymi, fragmentarycznymi cząstkami." Tak jak duży ogień i mały
płomień, oba jakościowo stanowią ogień... podobnie, my jesteśmy jakościowo
równi z Bogiem. Możemy zrozumieć lub poznać Stwórcę poprzez badanie samych
siebie. I to również jest medytacja. Doskonalsza jednak będzie realizacja:
"Chociaż jakościowo jestem próbką Boga, to ilościowo On jest nieskończenie
wielki, ja nieskończenie mały." Takie jest odpowiednie zrozumienie. Anu, vibhu; Brahman, Para-brahman; īśvara,
parameśvara- to jest doskonałe zrozumienie. To, że jestem jakościowo równy
nie oznacza, że staję się Najwyższym. W Vedach jest powiedziane: nityo nityānāṁ cetanaś cetanānām (Kaṭha
Upaniṣad 2.2.13). Jesteśmy nitya,
wieczni; Bóg jest również wieczny. Zarówno Bóg jak i my, jesteśmy żywymi
istotami. Z tą różnicą, że On jest wiodącą żywą istotą; wiecznym władcą. My
jesteśmy także wieczni, ale nie dominujący. Dlaczego? Eko yo bahūnāṁ vidadhāti kāmān. Tak jak w tym świecie potrzebni są
przywódcy, w podobny sposób, wiecznie przewodzi Pan. On jest utrzymującym i
dostarczycielem. Dba o potrzeby wszystkich. W Afryce żyją słonie. Kto dostarcza
im pożywienia? W mrowiskach kryje się niezliczona ilość mrówek. Kto je żywi? Eko yo bahūnāṁ vidadhāti kaman. Gdy
podążymy taką ścieżką zrozumienia, to będzie to samorealizacja.
http://vanipedia.org/wiki/PL/Prabhupada_0224_-_Stawianie_Budynku_Na_S%C5%82abym_Fundamencie
|