Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
dodał: admin    opublikowano: 2016-09-14    przeczytano: 2416
kategoria: Mantry i pieśni
podkategoria: Mantry i pieśni
 
Powrót >>>     
 
Pieśni Bhaktivinoda Thakura
 

 

Pieśni Śrila Bhaktivinoda Thakura :

 

Arunodaya-kirtana

Bhoga-arati

Gopinatha

Sri Nama-kirtana

Jaya Radha-Madhava

Kabe ha'be bolo

Ohe! Vaisnava Thakura

Manasa deha geha

Radha-Krsna bol

Gurudeva

Suddha-bhakata

Vibhavari Sesa

Ki jani ki bale

amara jivan sada pape rata

Nama-kirtana

 

 

Arunodaya-kirtana

Pieśn kirtanowa z Gita - Vali śpiewana o świcie

 

(1)      

udilo aruna puraba-bhage,

dwija-mani gora amani jage,

bhakata-samuha loiya sathe,

gela nagara-braje

(2)

'tathai tathai' bajalo khol,

ghana ghana tahe jhajera rol,

preme dhala dhala sonara anga

carane nupura baje

(3)

mukunda madhava yadava hari,

bolena bolo re vadana bhori,

miche nida-base gelo re rati,

divasa sarira-saje

(4)

emana durlabha manava-deho,

aiya ki koro bhava na keho,

ebe na bhajile yasoda-suta,

carame poribe laje

(5)

udita tapana hoile asta,

dina gelo boli' hoibe byasta,

tabe keno ebe alasa hoy,

na bhaja hrdoya-raje

(6)

jivana anitya janaha sar,

tahe nana-vidha vipada-bhar,

namasraya kori' jatane tumi,

thakaha apana kaje

(7)

jivera kalyana-sadhana-kam,

jagate asi' e madhura nam,

avidya-timira-tapana-rupe,

hrd-gagane biraje

(8)

krsna-nama-sudha koriya pan,

jurao bhakativinoda-pran,

nama bina kichu nahiko aro,

caudda-bhuvana-majhe

 

1)         Kiedy horyzont rozjaśnił się promieniami wschodzącego słonca, klejnot pośród podwójnie urodzonych, Pan Gauranga, obudził się i wyruszył przez pola, wioski i miasta zabierając ze Sobą Swoich wielbicieli.

2)        Mrydangi dudniły dźwiękiem "tathai, tathai", a jhajas (duże metalowe kartale) grały rytmicznie. Złocisty Pan Gaurasundara tanczył w ekstatycznej prema, a dzwoneczki u Jego stóp dźwięczały.

3)        Wszyscy bhaktowie intonowali imiona: Mukunda, Madhava, Yadava i Hari, wypełniając swoje usta tymi wibracjami. Ogłaszali ciągle jeszcze śpiącym ludziom, "Marnujecie wasze noce bezużytecznie śpiąc, a dni dekorując swoje ciała!"

4)        Osiągnęliście rzadką formę, jaką jest ludzkie ciało lecz wcale nie dbacie o ten dar. Nie służycie ukochanemu dziecku Yaśody i powoli zaczynacie umierać, marnując swoje ostatnie dni.

5)        Z każdym wschodem i zachodem słonca, dzien odchodzi i jest stracony. A więc dlaczego pozostajecie bezczynni i nie służycie Panu serca?

6)        To tymczasowe życie jest pełne różnorodnych nieszczęść. Dlatego przyjmijcie schronienie świętego imienia, jako wasze jedyne zajęcie.

7)        Święte imię pojawiło się jak wschodzące słonce po to, by przeniknąć ciemność ignorancji i pobłogosławić serce każdego.

8)        Po prostu pijcie czysty nektar świętego imienia. Poza nim nie ma nic we wszystkich czternastu światach, co warto by było posiadać.To święte imię przepełnia duszę Śri Bhaktivinoda Thakura.

 

 

Jiv jago, jiv jago

 

(1)

jiv jago, jiv jago, gauracandra bole

kota nidra jao maya-pisacira kole

(2)

bhajibo boliya ese samsara-bhitare

bhuliya rohile tumi avidyara bhare

(3)

tomare loite ami hoinu avatara

ami bina bandhu ara ke ache tomara

(4)

,enechi ausadhi maya nasibaro lagi'

hari-nama maha-mantra lao tumi magi'

(5)

bhakativinoda prabhu-carane pariya

sei hari-nama-mantra loilo magiya

 

1)         Pan Gauranga woła, — "Obudźcie się śpiące dusze! Obudźcie się śpiące dusze! Jak długo będziecie spać na kolanach wiedźmy zwanej mayą?

2)        Zapomnieliście o sztuce służby oddania oraz zgubiliście się w tym świecie narodzin i śmierci.

3)        Przyszedłem tylko po to, by was ocalić; poza Mną nie znajdziecie żadnych przyjaciół w tym świecie.

4)        Przyniosłem lekarstwo, które zniszczy chorobę iluzji, na którą cierpicie.Przyjmijcie tą hari-nama maha-mantrę: Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare, / Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare".

5)        Śrila Bhaktivinoda Thakura mówi: — "Padam do stóp Pana, przyjąwszy tą maha-mantrę".

 

 

Bhoga-arati

 

 Pieśn z Gitavali śpiewana w domu Thakura Bhaktivinody, w Surabhi - kunja, w Godrumie

 

(1)

bhaja bhakata-vatsala sri-gaurahari

sri-gaurahari sohi gostha-bihari,

nanda-jasomati-citta-hari

(2)

bela ho'lo, damodara, aisa ekhano

bhoga-mandire bosi' koraho bhojana

(3)

nandera nidese baise giri-bara-dhari

baladeva-saha sakha baise sari sari

(4)

sukta-sakadi bhaji nalita kusmanda

dali dalna dugdha-tumbi dadhi moca-khanda

(5)

mudga-bora masa-bora rotika ghrtanna

saskuli pistaka khir puli payasanna

(6)

karpura amrta — keli rambha khira-sara

amrta rasala, amla dwadasa prakara

(7)

luci cini sarpuri laddu rasabali

bhojana korena krsna ho'ye kutuhali

(8)

radhikara pakka anna vividha byanjana

parama anande krsna korena bhojana

(9)

chale-bale laddu khay sri-madhumangala

bagala bajay ara deya hari-bolo

(10)

radhikadi gane heri' nayanera kone

trpta ho'ye khay krsna jasoda-bhavane

(11)

bhojanante piye krsna subasita bari

sabe mukha prakhaloy ho'ye sari sari

(12)

hasta-mukha prahaliya jata sakha-gane

anande bisrama kore baladeva-sane

(13)

jambula rasala ane tambula-masala

taha kheye krsna-candra sukhe nidra gela

(14)

bisalakha sikhi-puccha-camara dhulaya

apurba sayyaya krsna sukhe nidra jaya

(15)

yasomati-ajna pe'ye dhanistha-anito

sri-krsna-prasada radha bhunje ho'ye prito

(16)

lalitadi sakhi-gana avasesa paya

mane mane sukhe radha-krsna-guna gaya

(17)

hari-lila ek-matra jahara pramoda

bhogarati gay thakur bhakativinoda

 

1)         Po prostu wielbij Śri Gaurahari, który jest zawsze czuły wobec swoich wielbicieli. To ten sam Najwyższy Osobowy Bóg, Krsna, który bawił się na pastwiskach Vrajy i skradł serca Nandy i Yaśody.

2)        Matka Yaśoda woła do Krsny: "Mój drogi Damodaro, już późno. Proszę przyjdź tu natychmiast, usiądź w jadalni i zjedz Swój obiad".

3)        Na polecenie Nandy Maharajy, Krsna (który podniósł Wzgórze Govardhana) siada, a potem wszyscy chłopcy pasterze, wraz ze starszym bratem Krsny, Śri Baladevą, siadają w rzędach.

4)        Wtedy zostaje im podana uczta, na którą składają się: śukta i różne rodzaje zielonolistnych warzyw, następnie smaczne, smażone potrawy i sałatka przygotowana z zielonych liści juty. Dostają także dynie, wiadra z owocami; małe, kwadratowe ciastka przyrządzone z soczewicy i zagęszczonego mleka; gęsty jogurt, dynię gotowaną w mleku oraz potrawy z kwiatu bananowca.

5)        Następnie dostają smażone przekąski z mung dahlu i urad dahlu; capati oraz ryż z ghee. Potem jest kolej na słodycze zrobione z mleka, cukru i sezamu; ciastka z mąki ryżowej; skondensowane mleko; ciastka moczone w mleku i słodki ryż.

6)        Jest jeszcze inny słodki ryż, smaczny jak nektar z powodu dodania do niego kamfory. Są banany i wyśmienity ser. Kolejno pojawia się dwanaście rodzajów kwaśnych potraw z tamaryndy, limek, cytryn, pomaranczy i granatów.

7)        Są tam purisy zrobione z białej mąki i cukru; purisy wypełnione kremem; laddu i potrawy z dahlu gotowane w słodzonym ryżu. Krsna ochoczo zjada wszystko.

8)        W wielkiej ekstazie i z radością Krsna zjada ryż, warzywa przyprawiane curry, słodycze i słodkie wypieki przygotowane przez Śrimati Radharani.

9)        Wesoły bramin, przyjaciel Krsny, Madhumangala, który uwielbia laddu, zdobywa je na wszelkie sposoby. Zajadając się laddu wykrzykuje: – "Haribol! Haribol!" i klepie się dłonmi pod pachami wydając przy tym śmiesne dźwięki.

10)       Spoglądając ukradkiem na Radharani i Jej przyjaciółki, Krsna je z wielką satysfakcją w domu matki Yaśody.

11)       Po obiedzie Krsna wypija napój z wody różanej. Nastepnie wszyscy chłopcy stojąc w rzędach płuczą swoje usta.

12)       Po umyciu ust i rąk, chłopcy odpoczywają w towarzystwie Pana Balaramy pogrążeni w błogostanie.

13)       Następnie dwóch chłopców pasterzy, Jambula i Rasala przynoszą Krsnie pan z orzechów betelu, wyszukanych przypraw i areki. Po zjedzeniu tego panu, zadowolony Krsnacandra kładzie się spać.

14)       Podczas gdy Krsna szczęśliwie odpoczywa na wspaniałej sofie, Jego sługa Viśalaksza wachluje Go wachlarzem z pawich piór.

15)       Na prośbę matki Yasody, gopi Dhanistha zanosi resztki pożywienia, pozostawionego przez Krsnę, Śrimati Radharani, która zjada je z wielką rozkoszą.

16)       Potem Lalita-devi i inne gopi otrzymują resztki pożywienia i wewnątrz swoich serc opiewają z radością chwały Radharani i Krsny.

17)       Thakura Bhaktivinoda, którego jedyną radością są rozrywki Pana Hari, śpiewa tę pieśn Bhoga-arati.

 

 

Gaura-arati

 

(1)

(kiba!) jaya jaya goracander aratiko sobha

jahnavi-tata-vane jaga-mana-lobha

gauranger arotik sobha

jaga-jana-mana-lobha

(2)

dakhine nitaicand, bame gadadhara

nikate advaita, srinivasa chatra-dhara

(3)

vasiyache goracand ratna-simhasane

arati korena brahma-adi deva-gane

(4)

narahari-adi kori' camara dhulaya

sanjaya-mukunda-vasu-ghos-adi gaya

(5)

sankha baje ghanta baje baje karatala

madhura mrdanga baje parama rasala

sankha baje ghanta baje

madhur madhur madhur baje

(6)

bahu-koti candra jini' vadana ujjvala

gala-dese vana-mala kore jhalamala

(7)

siva-suka-narada preme gada-gada

bhakativinoda dekhe gorara sampada

 

1)         Wszelka chwała, wszelka chwała dla pięknej ceremonii arati Pana Caitanyi. Ta Gaura-arati odbywa się w gaju na brzegach Jahnavi (Ganges) i przyciąga umysły wszystkich żywych istot we wszechświecie.

2)        Po prawej stronie Pana Caitanyi znajduje się Pan Nityananda, a po lewej Śri Gadadhara. Nieopodal stoi Śri Advaita, a Śrivasa Thakura trzyma parasol nad głową Pana Caitanyi.

3)        Pan Caitanya zasiadł na tronie z klejnotów, a półbogowie pod przewodnictwem Pana Brahmy prowadzą ceremonię arati.

4)        Narahari Sarakara oraz inni towarzysze Pana Caitanyi wachlują Go camarami, a wielbiciele, którym przewodzą Sanjaya Pandita, Mukunda Datta, i Vasu Ghosza śpiewają słodki kirtan.

5)        Rozbrzmiewają konchy, dzwonki i kartale, i mridangi grają bardzo słodko. Melodia kirtanu jest niezwykle ujmująca, i słuchanie jej sprawia nadzwyczajną rozkosz.

6)        Blask emanujący z twarzy Pana Caitanyi przewyższa blask niezliczonych milionów księżyców, a wokół Jego szyi jaśnieje girlanda z leśnych kwiatów.

7)         Pan Śiva, Śukadeva Gosvami i Narada Muni nie są w stanie wydobyć z siebie głosu wskutek ekstazy transcendentalnej miłości. Taką oto wizję chwał Pana Śri Caitanyi prezentuje Thakura Bhaktivinoda

 

 

Gopinatha

(z Kalyana - kalpataru)

 

Część I

(1)

gopinatha, mama nivedana suno

visayi durjana, sada kama-rata,

kichu nahi mora guna

(2)

gopinatha, amara bharasa tumi

tomara carane, loinu sarana,

tomara kinkora ami

(3)

gopinatha, kemone sodhibe more

na jani bhakati, karme jada-mati,

porechi somsara-ghore

(4)

gopinatha, sakali tomara maya

nahi mama bolo, jnana sunirmala,

svadhina nahe e kaya

(5)

gopinatha, niyata carane sthana

mage e pamara, kandiya kandiya,

korohe karuna dana

(6)

gopinatha, tumi to' sakali paro

durjane tarite, tomara sakati,

ke ache papira aro

(7)

gopinatha, tumi krpa-parabara

jivera karane, asiya prapance,

lila koile suvistara

(8)

gopinatha, ami ki dose dosi

asura sakala, pailo carana,

vinoda thakilo bosi'

 

1)         O Gopinatha, Panie gopi, proszę wysłuchaj mojej prośby. Jestem niegodziwym materialistą, ciągle oddanym ziemskim pragnieniom i nieposiadającym żadnych dobrych cech.

2)        O Gopinatha, jedynie Ty jesteś moją nadzieją i dlatego przyjąłem schronienie u Twych lotosowych stóp. Jestem teraz Twoim wiecznym sługą.

3)        O Gopinatha, jak zdołasz mnie oczyścić? Nie wiem czym jest oddanie, a mój materialistyczny umysł jest pochłonięty pracą dla korzyści. Upadłem w tą ciemną i niebezpieczną ziemską egzystencję.

4)        O Gopinatha, wszystko tutaj jest Twoją iluzoryczną energią. Nie mam siły ani transcendentalnej wiedzy, a moje ciało podlega materialnej naturze.

5)        O Gopinatha, ten grzesnik, który bezustannie płacze, błaga o wieczne miejsce u Twych boskich stóp. Proszę obdarz go Swoją łaską.

6)        O Gopinatha, możesz uczynić cokolwiek zechcesz i dlatego zdołasz wyzwolić wszystkich grzesników. A któż jest większym ode mnie grzesnikiem?

7)        O Gopinatha, jesteś oceanem łaski. Przyszedłeś do tego zjawiskowego świata, by rozprzestrzenić Swoje boskie rozrywki dla korzyści upadłych dusz.

8)         O Gopinatha, jestem tak grzesny, że chociaż wszystkie demony osiągnęły Twoje lotosowe stopy, Bhaktivinoda pozostał w ziemskiej egzystencji.

 

Część II

(1)

gopinatha, ghucao samsara-jvala

avidya-jatana, aro nahi sahe,

janama-marana-mala

(2)

gopinatha, ami to' kamera dasa

visaya-basana, jagiche hrdoye,

phadiche karama phasa

(3)

gopinatha, kabe va jagibo ami

kama-rupa ari, dure teyagibo,

hrdoye sphuribe tumi

 (4)

gopinatha, ami to' tomara jana

tomare chariya, samsara bhajinu,

bhuliya apana-dhana

(5)

gopinatha, tumi to' sakali jano

apanara jane, dandiya ekhano,

sri-carane deho sthano

(6)

gopinatha, ei ki vicara taba

vimukha dekhiya, charo nija-jane,

na koro' karuna-laba

 (7)

gopinatha, ami to murakha ati

kise bhalo hoya, kabhu na bujhinu,

tai heno mama gati

(8)

gopinatha, tumi to' pandita-bara

mudhera mangala, tumi anvesibe,

e dase na bhavo' para

 

1)         O Gopinatha, proszę usun męki egzystencji materialnej. Nie mogę dłużej tolerować bólu ignorancji i powtarzających się narodzin i śmierci.

2)        O Gopinatha, jestem naprawdę sługą pożądania. Ziemskie pragnienia budzą się w moim sercu, i w ten sposób pętla pracy dla korzyści zaczyna się zaciskać.

3)        O Gopinatha, kiedyż się obudzę i będę mógł porzucić tego wroga, jakim jest pożądanie, a kiedy Ty pojawisz się w moim sercu?

4)        O Gopinatha, jestem Twoim wielbicielem, ale porzuciwszy Cię, wielbiłem ten materialny świat i dlatego zapomniałem o moim prawdziwym skarbie.

5)        O Gopinatha, wiesz wszystko. Teraz, gdy ukarałeś swojego sługę, proszę daj mu miejsce u Twoich lotosowych stóp.

6)        O Gopinatha, czy taki jest Twój wyrok, że widząc moją awersję do Ciebie opuścisz swojego sługę i nie okażesz mu nawet odrobiny łaski?

7)        O Gopinatha, z pewnością jestem bardzo głupi i nigdy nie wiedziałem, co jest dla mnie dobre. Dlatego jestem w takim stanie.

8)        O Gopinatha, jesteś zaprawdę najmądrzejszą osobą. Proszę znajdź jakiś sposób, aby sprowadzić pomyślność na tego głupca i proszę nie uważaj tego sługi za straconego.

 

Część III

(1)

gopinatha, amara upaya nai

tumi krpa kori', amara loile,

samsare uddhara pai

(2)

gopinatha, porechi mayara phere

dhana dara suta, ghireche amare,

kamete rekheche jere

(3)

gopinatha, mana ye pagala mora

na mane sasana, sada acetana,

visaye ro'yeche ghora

(4)

gopinatha, hara ye menechi ami

aneka jatana, hoilo bifala,

ekhano bharasa tumi

(5)

gopinatha, kemone hoibe gati

prabala indriya, bosi-bhuta mana,

na chare visaya-rati

 (6)

gopinatha, hrdoye bosiya mora

manake samiya, laha nija pane,

ghucibe vipada ghora

(7)

gopinatha, anatha dekhiya more

tumi hrsikesa, hrsika damiya,

 taro'he samsrti-ghore

(8)

gopinatha, galaya legeche phasa

krpa-asi dhori', bandhana chediya,

vinode koroho dasa

 

1)         O Gopinatha, nie mam szczęścia, ale jeśli przyjmiesz mnie wtedy osiągnę wyzwolenie z tego świata.

2)        O Gopinatha, wpadłem w niebezpieczne rejony materialnej iluzji. Zostałem otoczony przez bogactwo, żonę i synów i osłabiło mnie pożądanie.

3)        O Gopinatha, mój umysł jest szalony i nie dba o żaden autorytet. Jest zawsze nieprzytomny i tkwi w ciemnej studni ziemskich spraw.

4)        O Gopinatha, przyznaję się do porażki. Wszystkie moje wysiłki były daremne. Teraz jesteś moją jedyną nadzieją.

5)        O Gopinatha, jak mogę zrobić jakikolwiek postęp, jeśli mój umysł jest pod kontrolą potężnych zmysłów i nie porzuca swojego przywiązania do materializmu?

6)        O Gopinatha, gdy zamieszkasz w głębi mojego serca i pokonasz mój umysł, proszę zabierz mnie do Siebie. W ten sposób znikną strasne niebezpieczenstwa tego świata.

7)        O Gopinatha, jesteś Hrisikeśą, Panem zmysłów. Widząc mnie tak bezradnego, proszę, weź pod kontrolę moje zmysły i wyzwól mnie z tej ciemnej i niebezpiecznej ziemskiej egzystencji.

8)        O Gopinatha, pętla materializmu zacisnęła się na mojej szyi. Chwyć miecz Swojej łaski i przetnij więzy, czyniąc tego Bhaktivinoda Twoim pokornym sługą.

 

 

Sri Nama-kirtana

Intonowanie świętych imion

(z Gitavali)

 

(1)

yasomati-nandana, braja-baro-nagara,

gokula-ranjana kana

gopi-parana-dhana, madana-manohara,

kaliya-damana-vidhana

(2)

amala harinam amiya-vilasa

vipina-purandara, navina nagara-bora,

vamsi-vadana suvasa

 (3)

braja-jana-palana, asura-kula-nasana,

nanda-godhana-rakhovala

govinda madhava, navanita-taskara,

sundara nanda-gopala

(4)

yamuna-tata-cara, gopi-basana-hara,

rasa-rasika, krpamoya

sri-radha-vallabha, vrndavana-natabara,

bhakativinod-asraya

 

1)         Pan Krsna jest ukochanym synem matki Yaśody; transcendentalnym kochankiem w krainie Vrajy; rozkoszą Gokuli; Kana (przezwisko Krsny); bogactwem życia gopi. Oszałamia umysł nawet samego Kupidyna i karze węża Kaliyę.

2)        Te czyste, święte imiona Pana Hari są pełne słodkich, nektarianskich rozrywek. Krsna jest Panem dwunastu lasów Vrajy, jest wiecznie młody i jest najlepszym kochankiem. Zawsze gra na flecie i jest wspaniale ubrany.

3)        Krsna jest obroncą mieszkanców Vrajy, pogromcą różnych demonicznych dynastii, stróżem i opiekunem krów Nandy Maharajy; dostarcza przyjemności krowom, ziemi i duchowym zmysłom; jest mężem bogini fortuny; złodziejem masła; i pięknym chłopcem-pasterzem Nandy Maharajy.

4)        Krsna przechadza się wzdłuż brzegów rzeki Yamuny. Raz skradł ubrania pasterek Vrajy, które się tam kąpały. Rozkoszuje się tancem rasa; jest bardzo łaskawy; jest ukochanym Śrimati Radharani; największym tancerzem Vrindavany; oraz schronieniem i jedyną ostoją Thakury Bhaktivinoda.

 

 

Jaya Radha-Madhava

 

(jaya) radha-madhava (jaya) kunja-bihari

(jaya) gopi-jana-vallabha (jaya) giri-vara-dhari

(jaya) yasoda-nandana, (jaya) braja-jana-ranjana,

(jaya) jamuna-tira-vana-cari

 

(Śrila  Prabhupada  bardzo lubił tę pieśn i śpiewał ją tuż przed swymi  wykładami.  W Allahabadzie i Gorakhpurze Śrila Prabhupada wpadł w trans po odśpiewaniu pierwszych dwu linijek pieśni, i po jakimś czasie powrócił do zewnętrznej świadomości i powiedział: "teraz  po prostu  śpiewajcie  Hare  Krsna".  Śrila  Prabhupada powiedział,  że  ta  pieśn  jest "obrazem Vrindavany. Jest w niej wszystko  -  Śrimati Radharani, Vrindavana, Govardhana, Yaśoda i

wszyscy chłopcy-pasterze.")

Krsna jest ukochanym Radhy. Objawia wiele miłosnych rozrywek w gajach Vrindavany. Jest kochankiem pasterek Vrajy i tym, który podniósł wielkie wzgórze Govardhana. Jest ukochanym synem matki Yaśody, sprawia radość mieszkancom Vrajy i wędruje po lasach wzdłuż brzegów rzeki Yamuny.

 

 

Kabe ha be bolo

 

(1)

kabe ha'be bolo se-dina amar

(amar) aparadha ghuci', suddha name ruci,

krpa-bale ha'be hrdoye sancar

(2)

trnadhika hina, kabe nije mani',

sahisnuta-guna hrdoyete ani'

sakale manada, apani amani,

ho'ye asvadibo nama-rasa-sar

(3)

dhana jana ara, kobita-sundari

bolibo na cahi deho-sukha-kari

janme-janme dao, ohe gaurahari!

ahaituki bhakti carane tomar

(4)

(kabe) korite sri-krsna- nama uccarana

pulakita deho gadgada bacana

baibarnya-bepathu ha'be sanghatana,

nirantara netre ba'be asru-dhar

 (5)

kabe navadvipe, suradhuni-tate

gaura-nityananda boli' niskapate

naciya gaiya, beraibo chute,

batulera praya chariya bica

(6)

kabe nityananda, more kori' doya,

charaibe mora visayera maya

diya more nija-caranera chaya

namera hatete dibe adhikar

(7)

kinibo, lutibo, hari-nama-rasa,

nama-rase mati' hoibo bibasa

rasera rasika-carana parasa,

koriya mojibo rase anibar

(8)

kabe jibe doya, hoibe udoya,

nija-sukha bhuli' sudina-hrdoya

bhakativinoda, koriya binoya,

sri-ajna-tahala koribe pracar

 

1)         Kiedy, ach kiedy nadejdzie ten dzien? Kiedy znikną moje obrazy, wzrośnie smak do świętego imienia, kiedy w moim sercu zabłyśnie Twoja łaska, kiedy, ach kiedy nadejdzie ten dzien?

2)        Niższy od źdźbła trawy, bardziej tolerancyjny niż drzewo, kiedy mój umysł osiągnie te cechy? Gdy będę okazywał szacunek każdemu i nie pragnął go dla siebie, wtedy będę rozkoszował się wspaniałym nektarem imienia. Kiedy, ach kiedy nadejdzie ten dzien?

3)        Wielkie bogactwo czy zwolennicy, kobiece piękno. Nie będę dbał o nie, ani o wygody dla mojego ciała. Narodziny po narodzinach daj mi, Panie Caitanyo, bezprzyczynową służbę dla Twych boskich stóp. Kiedy, ach kiedy nadejdzie ten dzien?

4)        Kiedy będę krzyczał Krsna, Krsna, Krsna, mając zdławiony głos i drżące ciało? Kiedy będę się trząsł cały, stracę barwę ciała i łzy popłyną z moich oczu? Kiedy, ach kiedy nadejdzie ten dzien?

5)        Kiedy w Navadvipie wzdłuż brzegu Gangesu, krzycząc Gaura-Nityananda jako oddana dusza, tancząc, śpiewając, biegając we wszystkich kierunkach, kiedy stanę się na wpół obłąkany? Kiedy, ach kiedy nadejdzie ten dzien?

6)        Kiedy Pan Nityananda obdarzy mnie łaską i kiedy odrzucę świat mayi? Daj mi cien Twoich lotosowych stóp i daj mi prawo nauczania świętego imienia. Kiedy, ach kiedy nadejdzie ten dzien?

7)        Wyżebram, pożyczę albo ukradnę nektar świętego imienia. Z jego powodu nie będę w stanie się nawet poruszyć. Och! Ty, który czerpiesz przyjemność z nektaru tego imienia, Kiedy aż po kres czasu dotknę Twoich lotosowych stóp? Kiedy, ach kiedy nadejdzie ten dzien?

8)        Kiedy pojawi się współczucie dla wszystkich istot, i kiedy zapomnę o swoich wygodach, Teraz wyruszę, by głosić Twój wspaniały przekaz — pokornie modli się Bhaktivinoda. Kiedy, ach kiedy nadejdzie ten dzien?

 

 

Ohe!, Vaisnava thakura

 

(1)

ohe, vaisnava thakura, doyara sagara,

e dase koruna kori'

diya pada-chaya, sodho he amaya,

tomara carana dhori

(2)

 chaya bega domi', chaya dosa sodhi',

chaya guna deho' dase

chaya sat-sanga, deho' he amare,

boshechi sangera ase

(3)

 ekaki amara, nahi paya bala,

hari-nama-sankirtane

tumi krpa kori', sraddha-bindu diya,

deho' krsna-nama-dhane

(4)

krsna se tomara, krsna dite paro,

tomara sakati ache

ami to' kangala, 'krsna' 'krsna' boli',

dhai tava pache pache

 

1)         O czcigodny Vaisnavo, oceanie łaski, bądź miłosierny dla swojego sługi. Ofiaruj mi cien twoich lotosowych stóp i oczyść mnie. Trzymam się twoich lotosowych stóp.

2)        Naucz mnie kontrolować sześć namiętności; skoryguj sześć moich wad; obdarz mnie sześcioma zaletami i ofiaruj mi sześć rodzajów świętego towarzystwa.*)

3)        Nie mam siły, aby samodzielnie kontynuować sankirtana świętego imienia Hari. Proszę pobłogosław mnie, dając mi chociaż jedną kroplę wiary, dzięki której osiągnę wielki skarb świętego imienia Krsny.

4)        Krsna jest twój; masz moc, by mi Go dać. Po prostu biegnę za tobą krzycząc: "Krsna ! Krsna".

 

*) Sześć namiętności dotyczy: słów, umysłu, gniewu, języka, żołądka i genitaliów; sześć wad to przejadanie się, przywiązanie do rzeczy materialnych, niezdolność do przestrzegania zasad regulujących, zadowalanie zmysłów, bezużyteczne rozmowy i nieczyste nawyki. Sześć zalet to entuzjazm w praktykowaniu służby oddania, mocna wiara w proces służby oddania, silne pragnienie osiągnięcia prema-bhakti, życzliwy nastrój służenia, unikanie niewielbicieli i docenienie towarzystwa wielbicieli. Sześć sposobów obcowania to udawanie się do zgromadzenia wielbicieli, zapraszanie wielbicieli do swego domu, dyskutowanie i słuchanie tematów dotyczących służby oddania, przyjmowanie maha-prasada od wielbicieli i ofiarowywanie im maha-prasada.

 

 

Manasa Deha Geha

(z Saranagati)

 

(1)

 manasa, deho, geho, jo kichu mor

arpilu tuva pade, nanda-kisor!

(2)

sampade vipade, jivane-marane

day mama gela, tuva o-pada barane

(3)

 marobi rakhobi — jo iccha tohara

nitya-dasa prati tuva adhikara

(4)

janmaobi moe iccha jadi tor

bhakta-grhe jani janma hau mor

(5)

kita-janma hau jatha tuva das

bahir-mukha brahma-janme nahi as

(6)

bhukti-mukti-sprha vihina je bhakta

labhaite tako sanga anurakta

 (7)

janaka, janani, dayita, tanay

prabhu, guru, pati — tuhu sarva-moy

(8)

bhakativinoda kohe, suno kana!

radha-natha! tuhu hamara parana

 

1)         Umysł, ciało i rodzina, cokolwiek może należeć do mnie, podporządkowałem Twoim lotosowym stopom, o młodzienczy synu Nandy.

2)        W szczęściu czy nieszczęściu, za życia czy w chwili śmierci, wszelkie moje trudności zniknęły dzięki temu, że wybrałem Twoje lotosowe stopy jako moje jedyne schronienie.

3)        Zabij mnie lub obron, zgodnie z Swoją wolą, bowiem jesteś panem Twojego wiecznego sługi.

4)        Jeśli Twoją wolą jest, bym się ponownie narodził, to niech to nastąpi w domu Twojego wielbiciela.

5)        Mogę narodzić się nawet jako robak, jeśli tylko pozostanę Twoim wielbicielem. Nie pragnę zostać Brahmą, który miałby darzyć Cię awersją.

6)        Tęsknię za towarzystwem takiego wielbiciela, który jest całkowicie pozbawiony wszelkich pragnien ziemskich uciech czy wyzwolenia.

7)        Ojcem, matką, kochankiem, synem, Panem, nauczycielem i mężem; Ty jesteś dla mnie wszystkim.

8)        Thakura Bhaktivinoda oznajmia: "O Kano, proszę usłysz mnie! O panie Radhy, jesteś moim życiem i duszą!"

 

 

Radha-krsna bol

(z Gitavali)

 

(1)

'radha-krsna' bol bol bolo re sobai

(ei) sikha diya, sab nadiya

phirche nece' gaura-nitai

(2)

(miche) mayar bose, jaccho bhese'

khaccho habudubu, bhai

(3)

(jiv) krsna-das, e bisvas,

korle to' ar duhkho nai

(4)

(krsna) bolbe jabe, pulak ha'be

jhorbe ankhi, boli tai

(5)

('radha) krsna' bolo, sange calo,

ei-matra bhikha cai

(6)

(jay) sakal'bipod bhaktivinod

bole, jakhon o-nam gai

 

1)         Intonujcie, intonujcie "Radha-Krsna!". Niech każdy intonuje. Pan Caitanya i Pan Nityananda przyszli tancząc w całej Nadii, nauczali wszystkich. Intonujcie, intonujcie "Radha-Krsna!". Niech każdy intonuje.

2)Wpadliście w wir bezsensownego działania i toniecie coraz bardziej. Intonujcie, intonujcie "Radha-Krsna!" Niech każdy intonuje.

3)         Jeśli po prostu zrozumiecie, że każda dusza jest wiecznym sługą Krsny nie doznacie więcej żadnych trosk

4)Intonujcie święte imię Krsny.Wasze ciała przeszyje transcendentalny dreszcz ekstazy, a wasze oczy wypełnią łzy. Intonujcie, intonujcie "Radha-Krsna!". Niech każdy intonuje.

5)        Po prostu intonujcie "Radha-Krsna" i przyłączcie się do nas. To nasza jedyna prośba. Intonujcie, intonujcie "Radha-Krsna!". Niech każdy intonuje.

6)Thakura Bhaktivinoda mówi: "Gdy intonuje się święte imię Pana, znikają wszelkie niebezpieczenstwa". Intonujcie, intonujcie "Radha-Krsna!". Niech każdy intonuje.

 

 

Sri Nama (z Gitavali)

 

(1)

gaya gora madhur sware

hare krsna, hare krsna, krsna krsna, hare hare

hare rama, hare rama, rama rama, hare hare.

(2)

grhe thako, vane thako, sada 'hari' bole' dako,

sukhe duhkhe bhulo na'ko, vadane hari-nam koro re

(3)

maya-jale baddha ho'ye, acho miche kaja lo'ye,

ekhona cetana pe'ye, 'radha-madhav' nam bolo re

(4)

jivana hoilo sesa, na bhajile hrsikesa

bhaktivinodopadesa, ekbar nam-rase mato re

 

1)         Pan Gaurasundara śpiewa bardzo słodkim głosem: Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare / Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare.

2)        Bez względu na to, czy jesteś gospodarzem domu, czy sannyasinem, bezustannie intonuj "Hari! Hari!" Nie zapominaj o tym intonowaniu, bez względu na to, czy jesteś szczęśliwy czy nie. Po prostu wypełnij swoje usta hari-nama.

3)        Jesteś wplątany w sieć mayi i zmuszony trudzić się bezowocnie. Teraz w ludzkiej formie życia osiągnąłeś pełną świadomość, więc intonuj imiona Radhy i Madhavy.

4)        Twoje życie może zakonczyć się w każdym momencie, a nie służysz Panu zmysłów, Hrisikeśy. Przyjmij tą radę Bhaktivinoda Thakury: "Chociaż raz skosztuj nektaru świętego imienia!"

 

 

Gurudeva

(z Saranagati)

 

(1)

gurudev, krpa-bindu diya, koro' ei dase,

trnapekha ati hina

sakala sahane, bala diya koro',

nija-mane sprha-hina

(2)

sakale sammana korite sakati,

deho' natha! jathajatha

tabe to' gaibo, hari-nama-sukhe,

aparadha ha'be hata

(3)

kabe heno krpa, labhiya e jana,

krtartha hoibe, natha!

sakti-buddhi-hina, ami ati dina,

koro' more atma-satha

(4)

jogyata-vicare, kichu nahi pai,

tomara karuna — sara

karuna na hoile, kandiya kandiya,

prana na rakhibo ara

           

Gurudeva, daj swemu słudze chociaż jedną kroplę łaski. Jestem niższy od źdźbła trawy. Okaż mi wszelką pomoc. Daj mi siłę. Obym stał się takim jakim Ty, bez materialnych pragnien czy aspiracji.

Ofiarowuję Ci pełen szacunek, gdyż wtedy mogę posiąść moc, by poznać Ciebie dokładnie. Potem, dzięki intonowaniu świętego imienia w wielkiej ekstazie, znikną wszystkie moje obrazy.

Kiedyż ta łaska spłynie na tego, który jest słaby i pozbawiony inteligencji? Pozwól mi być ze Sobą.

Jeśli mi się przyjrzysz, nie znajdziesz u mnie żadnych zalet. Składam się jedynie z Twojej łaski. Jeśli nie będziesz dla mnie łaskawy, będę mógł tylko płakać i nie będę w stanie utrzymać się przy życiu.

 

 

Suddha-bhakata

(z Saranagati)

 

(1)

suddha-bhakata-carana-renu,

bhajana-anukula

bhakata-seva, parama-siddhi,

prema-latikara mula

(2)

madhava-tithi, bhakti-janani,

jatane palana kori

krsna-basati, basati boli',

parama adare bori

(3)

gaur amara, je-saba sthane,

koralo bhramana range

se-saba sthana, heribo ami,

pranayi-bhakata-sange

(4)

mrdanga-badya, sunite mana,

abasara sada jace

gaura-bihita, kirtana suni',

anande hrdoya nace

(5)

jugala-murti, dekhiya mora,

parama-ananda hoya

prasada-seba korite hoya,

sakala prapanca jaya

(6)

je-dina grhe, bhajana dekhi,

grhete goloka bhaya

carana-sidhu, dekhiya ganga,

sukha sa sima paya

(7)

tulasi dekhi', juraya prana

madhava-tosani jani'

gaura-priya, saka-sevane,

jivana sarthaka mani

(8)

bhakativinoda, krsna-bhajane,

anukula paya jaha

prati-dibase, parama-sukhe,

svikara koroye taha

 

1)         Kurz z lotosowych stóp czystych wielbicieli, entuzjastyczna służba oddania i służba dla czystych wielbicieli najwyższego porządku są korzeniami roślinki oddania.

2)        Święte dni takie, jak Ekadasi i Janmastami są matką oddania dla tych bhaktów, którzy je szanują. Niech święte miejsca rozrywek Krsny będą miejscami mojej czci i niech mi błogosławią.

3)        Obym mógł zawsze odwiedzać wszystkie święte miejsca, związane z rozrywkami Pana Caitanyi i Jego wielbicieli.

4)        Kiedy słyszę dźwięk mridangi w moim sercu, zawsze pragnę przyłączyć się do kirtanu; a gdy słyszę autentyczne pieśni opisujące rozrywki Pana Caitanyi, moje serce tanczy w ekstazie.

5)        Kiedykolwiek widzę transcendentalne Śri-vigraha Radha-Krsny ogarnia mnie radość, ponieważ przez przyjmowanie prasada Ich Wysokości, możemy pokonać materialne elementy.

6)        Pewnego razu wykonując służbę oddania, zobaczyłem, że mój dom przemienił się w Goloka Vrindavanę. Gdy przyjmuję caranamritę Bóstw, widzę wody świętego Gangesu wypływające ze stóp Pana Visnu, i moja rozkosz nie znajduje granic.

7)        Patrzę na drzewko Tulasi i moje serce się raduje, a Pan Madhava (Krsna) także jest zadowolony. Gdy spożywam ulubione prasada Pana Caitanyi, jest to doświadczeniem nowego życia. (Pan Caitanya uwielbiał potrawy z zielonych warzyw - szak.W innej pieśni opisane są zdumiewające efekty spożywania tego rodzaju prasada.

8)        Bhaktivinoda konczy stwierdzeniem: "Ktokolwiek osiąga etap entuzjazmu dla tych praktyk oddania, będzie wyjątkowo radosny, gdziekolwiek by nie był".

 

 

Vibhavari Sesa

 

(1)

vibhavari sesa, aloka-pravesa,

nidra chari utho jiva

bolo hari hari mukunda murari,

rama krsna hayagriva

(2)

nrsimha vamana, sri-madhusudana,

brajendra-nandana syama

putana-ghatana, kaitabha-satana,

jaya dasarathi-rama

(3)

yasoda dulala, govinda-gopala,

vrndavana purandara

gopi-priya-jana, radhika-ramana,

bhuvana-sundara-bara

(4)

ravanantakara, makhana-taskara,

gopi-jana-vastra-hari

brajera rakhala, gopa-vrnda-pala,

citta-hari bamsi-dhari

(5)

yogindra-bandana, sri-nanda-nandana

braja-jana-bhaya-hari

navina nirada, rupa manohara,

mohana-bamsi-bihari

 (6)

yasoda-nandana, kamsa-nisudana,

nikunja-rasa-vilasi

kadamba-kanana, rasa-parayana,

vrnda-vipina-nivasi

(7)

ananda-vardhana, prema-niketana,

phula-sara-jojaka kama

gopangana-gana, citta-vinodana,

samasta-guna-gana-dhama

(8)

yamuna-jivana, keli-parayana,

manasa-candra-cakora

nama-sudha-rasa, gao krsna-jasa,

rakho vacana mana mora

 

1)         Noc się konczy i światło brzasku się wkrada. O jivo, duszo, wstan i porzuć swój sen. Intonuj święte imiona Pana Hari, który obdarza wyzwoleniem; jest wrogiem demona Mury; najwyższym odbiorcą przyjemności; wszechatrakcyjnym i inkarnacją z głową konia, Hayagrivy.

2)        Pan Hari (Krsna) inkarnował jako pół-człowiek, pół-lew, Nrisimha. Pojawił się jako bramin-karzeł o imieniu Upendra i jest zabójcą demona Madhu. Jest On ukochanym synem króla Vrajy, Nandy Maharaja i ma czarnawą cerę. Jest zabójcą wiedźmy Putany i demona Kaitabhy. Wszelka chwała Panu Hari, który pojawił się jako Pan Rama, syn króla Daśarathy.

3)        Jest ukochanym dzieckiem matki Yaśody; Tym, który dostarcza przyjemności krowom, ziemi i duchowym zmysłom; jest opiekunem krów. Jest Panem lasu Vrindavany; ukochanym gopi, kochankiem Radhiki i najpiękniejszą osobowością we wszystkich światach.

4)        Jako Ramacandra skrócił żywot demonicznego króla Ravany; jako Krsna ukradł starszym gopi masło, a młodszym skradł ubrania, kiedy te kąpały się w Yamunie. Jest chłopcem-pasterzem Vrajy i opiekunem chłopców-pasterzy. Włada sercami wszystkich i zawsze trzyma flet.

5)        Pan Krsna jest wielbiony przez najlepszych z yoginów i jest synem Nandy. Usuwa wszelki strach mieszkanców Vrajy. Ma ciało koloru świeżej deszczowej chmury Jego forma jest czarująca. Gdy przechadza się tu i tam, grając na Swoim flecie, wygląda bardzo uroczo.

6)        Jest synem Yaśody i zabójcą króla Kamsy, bawi się w tancu rasa pośród gajów Vrajy. Krsna tanczy ten taniec rasa pod drzewami kadamba i rezyduje w lasach Vrindavany.

7)        Zwiększa ekstazę Swoich wielbicieli. Jest źródłem wszelkiej miłości i jest transcendentalnym Kupidynem, który używa swoich kwiecistych strzał, aby wzmóc miłosne pragnienia gopi. Jest przyjemnością serc gopi i siedzibą wszystkich cudownych cech.

8)        Pan Krsna jest życiem rzeki Yamuny. Zawsze pochłaniają Go miłosne rozrywki, jest księżycem umysłów gopi, które są niczym ptaki cakora, utrzymujące się przy życiu jedynie dzięki blaskowi księżyca. O umyśle, wysluchaj tych słów i śpiewaj chwały Śri Krsny w formie tych świętych imion, które są pełne nektarianskich smaków.

 

 

Prasada-sevaya

 

(1)

bhai-re

 sarira abidya-jal, jodendriya tahe kal,

jive phele visaya-sagore

ta'ra madhye jihva ati, lobhamoy sudurmati,

ta'ke jeta kathina samsare

(2)

krsna baro doyamoy, koribare jihva jay,

sva-prasad-anna dila bhai

sei annamrta pao, radha-krsna-guna gao,

preme dako caitanya-nitai

 

O Panie! To materialne ciało jest siedliskiem ignorancji, a zmysły są siecią ścieżek wiodących ku śmierci. Upadliśmy w jakiś sposób w ten ocean materialnej przyjemności zmysłowej, a ze wszystkich zmysłów język jest najbardziej nienasycony i trudny do opanowania. Bardzo trudno jest pokonać język w tym świecie. Ale Ty, drogi Krsno, jesteś dla nas bardzo łaskawy. Dałeś nam to wspaniałe prasada, aby pomóc nam pokonać język. Zatem przyjmujemy to prasada do syta i wychwalamy Was Śri Śri Radho i Krsno — i z miłością wołamy o pomoc Pana Caitanyi i Nityanandy.

 

 

Ki jani' ki' bale

 

ki jani ki bale tomara dhamete

hainu saranagata

tumi dayamaya patita-pavana

patita tarane rata

 

bharasa amara eimatra natha

tumi ta' karunamaya

tava dayapatra nahi mora sama

avasya ghucave bhaya

 

amare tarite kaharo sakati

abani-bhitare nahi

dayala thakura! ghosana tomara

adhama pamara trahi

 

sakala chadiya asiachi ami

tomara carane, natha!

ami nitya-dasa tumi palayita

tumi gopta jagannatha

 

tomara sakala ami matra dasa

amore taribe tumi

tomara carana karinu varana

amara nahi to ami

 

bhaktivinoda kandiya sarana

la'yeche tomara paye

ksami' aparadha name ruci diya

palana karahe taya

 

Nie wiem, cóż to za dobry los spowodował, że przyjąłem schronienie w Twoim dhama (duchowa siedziba Pana). Jesteś najmiłosierniejszym wybawcą upadłych dusz. Dlatego próbujesz ocalić również i mnie.

Moją jedyną nadzieją, mój Panie, jest Twoja łaska. Nikt nie wymaga Twej łaski tak bardzo jak ja. Dlatego sprawisz, że całkowicie zniknie wszelki mój strach.

Nikt w tym świecie nie jest w stanie mnie wyzwolić. A Ty jednak, mój Panie orzekłeś, że wyzwolisz upadłych niegodziwców.

Przychodząc do Twoich lotosowych stóp, mój Panie, zostawiłem wszystko za sobą. Jestem Twoim wiecznym sługą, Ty zaś jesteś Najwyższym Opiekunem i Panem Wszechświata.

Wszystko należy do Ciebie. Ja zaś jestem po prostu Twoim sługą, dlatego mnie wyzwolisz. Przyjąłem schronienie Twoich lotosowych stóp i dłużej nie należę do siebie.

Ze łzami w oczach Bhaktivinoda przyjął schronienie Twoich lotosowych stóp. Proszę ocal go wybaczając mu jego obrazy i daj mu smak świętego imienia.

 

 

Amara jivan sada pape rata

 

amare jivana sada pape rata

nahiko punyera lesa

parere udvega diyachi ye kato

diyachi jivere klesa

 

nija sukha lagi pape nahi dari

daya-hina svartha-para

para-sukhe duhkhi sada mithya-bhasi

para duhkha sukhakara

 

asesa kamana hrdi majhe mora

krodhi dambha parayana

madamatta sada visaye mohita

himsa-garva vibhusana

 

nidralasya hata sukarje virata

akarye udyogi ami

pratistha lagiya sathya acarana

lobha-hata sada kami

 

e hena durjana sajjana varjita

aparadhi nirantara

subha-karya-sunya sadanartha manah

nana duhkhe jara jara

 

vardhakye ekhana upaya vihina

ta 'te dina akincana

bhaktivinoda prabhura carane

kare duhkha nivedana

 

Jest to pieśn z Śaranagati Śrila Bhaktivinoda Thakury. Śaranagati oznacza podporządkowanie się. Podporządkowanie się Krsnie ma sześć aspektów. Pierwszym z nich jest daniya czyli pokora. Dopóki nie jest się pokornym, dopóty nie można się w pełni podporządkować.

Przyjmując rolę zwykłej żywej istoty Śrila Bhaktivinoda Thakura mówi: "Przez całe życie angażowałem się w grzesne czynności, nie ma ani śladu jakiegokolwiek pobożnego działania. Zaniepokoiłem tak wiele osób i przysporzyłem im tak wiele cierpienia.

Nie wahałem się grzeszyć byle tylko czuć się szczęśliwy. Całkowicie wyzbyłem się miłosierdzia i stałem się kompletnym grzesnikiem. Byłem bardzo smutny, gdy widziałem, że inni się cieszą, ale cieszyłem się kiedy cierpieli. Byłem też notorycznym kłamcą.

Serce moje wypełniały nieograniczone pragnienia, zawsze byłem zły i arogancki. Zawsze byłem zaślepiony dumą i oszołomiony przez obiekty zmysłowe, a jednocześnie ozdabiały mnie zazdrość i pycha.

Zawsze byłem leniwy i ospały. Nigdy nie interesowały mnie dobre uczynki. Jednakże byłem wielce entuzjastyczny, do robienia czegoś złego. Dla zdobycia rozgłosu zawsze działałem podstępnie, przepełniony chciwością i pożądaniem.

Święte osoby odrzuciły tak niegodziwą duszę, która wszystkich obrażała i nie ma dobrych uczynków na swoim koncie, a której umysł zawsze był pochłonięty piekielnymi myślami. Dlatego dotknęły ją różnorodne nieszczęścia.Teraz na starość stała się bezsilna, a ponadto biedna. Bhaktivinoda pada do stóp Pana ubolewając nad tym faktem."

 

 

Nama-kirtana

 

kali-kukkura-kadana jadi cao he

 

kali-yuga-pavana kali-bhoya-nasana

sri-saci-nandana gao he

 

gadadhara-madana nita'yer prana-dhana

advaiter prabhujita gora

 

nimani bisvambhar srinivas-isvar

bhakta-samuha-cita-cora

 

nadiya-sasadhar mayapura-isvar

nama-pravartana sura

 

grhi-jana-siksaka nyasi-kula-nayaka

madhava radha-bhava-pura

 

sarvabhauma-sodhana gajapati-tarana

ramananda-posana vira

 

rupananda-vardhana sanatana-palana

haridasa-modana dhira

 

braja-rasa bhavana dusta-mata-satana

kapati vighatana kama

 

suddha-bhakta-palana suska-jnana tadana

chala-bhakti-dusana rama

 

Jeśli pragniesz uwolnić się spod wpływu Kali, który przypomina psa, po prostu śpiewaj chwały pięknego syna Matki Śaci, Jest On Zbawicielem Kali-yugi, niszczy wszelki strach spowodowany wiekiem kłótni. Swoim imieniem doprowadza do szału Śri Gadadharę, jest skarbnicą życia dla Śri Nityanandy Prabhu, a także najczcigodniejszą osobą dla Sri Advaity Prabhu. Jego matka nazywa Go pieszczotliwie Nimai, gdyż urodził się pod drzewem nim, zaś dziadek nazywa Go Viśvambhara. Jest jedynym Panem dla Śrinivasa Pandity i włada sercami wszystkich zebranych wielbicieli. Pan Caitanya jest księżycem ponad Nadiyą, Panem Śri Mayapur-dhama oraz boskim głosicielem Swego własnego imienia. Jest nauczycielem dla grihastów i bohaterem tych, którzy przyjęli sannyasę. Jest mężem Bogini Fortuny i jest przepełniony ekstatycznymi nastrojami i uczuciami wyrażanymi przez Śrimati Radharani. Pan Caitanya nawrócił i oczyścił Sarvabhauma Bhattacaryę oraz wyzwolił Króla Prataparudrę. Jest źródłem pokarmu dla Ramanandy Rayi i wielkim bohaterem. Zwiększa ekstazę u Śrila Rupy Goswamiego, jest opiekunem Śrila Sanatany Goswamiego, jest źródłem radości dla Haridasa Thakura i jest bardzo poważny. Pan Caitanya medytuje o wszystkich transcendentalnych smakach Vraja-dhama, niszczy jakąkolwiek szkodliwą i grzesną mentalność. Poprzez Swoją bezprzyczynową łaskę usuwa wulgarne pożądanie podstępnych i nieszczerych dusz. Opiekuje się czystymi wielbicielami i jest przeciwnikiem suchej wiedzy spekulatywnej. Niszczy pretensjonalne i fałszywe oddanie oraz jest źródłem wszelkiej przyjemności.

 

 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
  komentarzy: 0     0   0  
 
Aby dodawać komentarz do artykułu musisz być zalogowany.
zaloguj.
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Re: Indradyumna Swami
(27-03-2024 13:32:32)
 
KUPIĘ Śrimad Bhagavatam, Canta 01-07
(23-02-2024 13:12:45)
 
Re: Przemyslenia na temat Harinama Sankirtana
(31-01-2024 19:22:28)
 
Nie jesteśmy wegetarianami ani nie-wegetarianami
(19-01-2024 18:59:38)
 
Re: Świeckie Państwo?
(20-12-2023 21:38:05)
 
Vanaprastha
(19-12-2023 21:41:53)
 
Re: Stało się… Watykan oficjalnie dopuszcza błogosławienie par jednopłciowych
(18-12-2023 20:31:21)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
 
TAGI
Święte Imię   Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project